Jak poznám, že se dívám na umělecké dílo?

Jak vypadá tvoje cesta do školy nebo do sámošky? Znáte nějakou uměleckou realizaci, u které vás dlouho ani nenapadlo, že by mohlo jít o umělecké dílo?Nenarazil jsi někdy náhodou na umělecké dílo? A můžou ležet umělecká díla jen tak ve veřejném prostoru?

Umění nemusí být pouze obraz nebo socha a také nemusí být vždy ukryté za zdmi galerie. Veřejný prostor nabízí nečekané možnosti uměleckého vyjádření a otevírá se jako nekonečná galerie. Když se například spojí architekti, umělci a designéři, mohou vzniknout projekty, které jsou nejen ozdobou naší cesty do školy nebo do práce, ale mají i svou vlastní funkci. Vznikají tak parky s uměleckými instalacemi a sochami, dětská hřiště navržená současnými umělci, designová řešení laviček, autobusových zastávek nebo odpadkových košů! Umění ve veřejném prostoru tam ale nemusí zůstat napořád. Příkladem mohou být umělecké instalace realizované u příležitosti významných událostí, jako jsou olympijské hry nebo sochy, které se pravidelně obměňují. Třeba jako tzv. „čtvrtý pilíř“ na Trafalgarském náměstí v Londýně, pro který umělci z celého světa každý rok vytváří specifické dílo. 

A někdy jste možná na umělecké dílo narazili a Existují nějaké znaky, podle kterých se dá poznat, že jde o umělecký projekt?ani jste o tom nevěděli. Když v roce 2010 ohradil český umělec Epos 257 plochu na náměstí v Praze obyčejným plotem, lidé procházeli kolem a nikoho nenapadlo se zeptat, k čemu vlastně slouží. Věděli jste, že Epos 257 je přezdívka, která vychází z čísla paragrafu o poškozování cizí věci?Epos 257 proto zavolal úřadům a zeptal se sám. A co když umělec nechce, abychom umělecké dílo poznali? A proč by to dělal?Nikdo nic nevěděl. Než město nechalo plot odstranit, nikoho celé dva měsíce nenapadlo, že by mohlo jít o umění. Možná i ty chodíš každý den kolem uměleckého díla a ani sis toho nevšiml!

Jak by měla znít otázka podle tebe?

Předchozí obrazy
Další obrazy
50 m2 veřejného prostoru, 2010
EPOS 257
50 m2 veřejného prostoru, 2010
ocelová konstrukce
Foto: archiv umělce
Bezmocké struktury, fig. 101, 2012
Elmgreen & Dragset
Bezmocké struktury, fig. 101, 2012
kombinovaná technika
Foto: James O Jenkins