Může si umění vystačit s pouhou myšlenkou?

Co jste tím sledoval?"                                                                                                  

Vlastně nic, jen jsem se bavil…," odpoví umělec Marcel Duchamp na dotaz novináře, kterého zaujala jeho práce nazvaná Fontána, dílo Marcela Duchampa vzniklo na první pohled velice snadno. Chtělo to ale od něj velikou odvahu. Dokážete popsat, v čem tato odvaha spočívala?Fontána. Šlo zde o běžný pisoár, který Duchamp pouze otočil a jako umělecké dílo ho poslal na výstavu současného umění. Jistě netušil, že tím gestem navždy změní vnímání výtvarného umění. Jeho „pisoár" se stane jedním z nejznámějších a také nejkontroverznějších děl celého 20. století. A bude také vnímáno jako počátek konceptuálního umění. Pro jeho autory je totiž myšlenka stejně hodnotná jako samotné umělecké dílo.                               

Další z kontroverzních prací se stanou Jedna tři židle Američana Josepha Kosutha. Tahle práce je také dobrým příkladem toho, jak vnímat konceptuální umění. V prvním případě jako objekt – běžnou židli, v dalším ji definuje slovníkové heslo a ve třetím je zobrazena na fotografii. Myšlenka je zde zachycena několika způsoby a autor nám naznačuje, že jsou všechny rovnocenné. Vlastně na nich zase tolik nezáleží, důležité je, co nejpřesněji vystihnout to podstatné. Už Duchamp, ačkoliv sám začíná jako malíř, pochopí, že na samotném díle může být jeho V minulosti byl kladen velký důraz na techniku a způsob vzniku uměleckého díla. To se v posledních více než sto letech změnilo. Dokázali byste vysvětlit, proč k takové změně došlo?provedení stejně cenné jako myšlenka, kterou přináší. A budoucnost mu dala rychle za pravdu.

Jak by měla znít otázka podle tebe?

Předchozí obrazy
Další obrazy
Náhled do instalace Národní galerie Praha
Eva Koťátková
Náhled do instalace Národní galerie Praha
© Národní galerie Praha