Umělec nebo umělkyně?

Muži jsou prý z Marsu a ženy z Venuše, protože mají jiné vidění světa. Platí to i v umění? Dlouhá desetiletí nebylo pro ženy jednoduché prosadit se jako umělkyně. I jedna z nejznámějších umělkyň 20. století Frida Kahlo musela projít trnitou cestou ve své kariéře. Kvůli autonehodě v dětství, tvořila Frida svá díla hlavně v posteli doma v rodném Mexiku. Malovala květiny, zvířata, svou rodinu, ale zpočátku hlavně vlastní tělo. Obrazy podtrhávaly její silnou osobnost spojenou s tradičními oděvy, květinami ve vlasech a výraznými šperky. Bourala řadu předsudků o tom, kdo vlastně umělkyně je a co tvoří.

Spousta z těchto předsudků ale stále přetrvává, jako například použití „typicky ženských“ témat a technik. Některé umělkyně se proto zaměřily právě na kritiku rolí, tradičně připisovaných ženám.

Jednou z nich je i německá umělkyně Rosemarie Trockel, která své dílo Potěšení z roku 1988 nechala celé uplést z vlny. Snad všichni máme doma pletenou šálu nebo svetr od maminky nebo babičky. Pletení si spojujeme se starostlivou péčí, láskou a pozorností. Když se ale přiblížíme k dílu Joy, zjistíme, že obraz je ve skutečnosti pletený strojem a představuje běžný masový produkt. Ten postrádá energii a čas, které dělají z oblečení jedinečnou a osobní věc. Možná nám dílo naznačuje, že stroje sice ulehčily ženám práci, ale zároveň vzaly tradici, intimitu a možná i potěšení z pletení.

Práce německé umělkyně se zabývá rolí ženy ve společnosti a je jedno, jestli ji vytvořila ona sama jako žena. Pozici, kterou vydobyla Frida Kahlo a mnoho dalších umělkyň před i po ní, Rosemarie Trockel posouvá dál a říká, že abychom mohli ocenit umělecké dílo nezáleží na tom, jestli ho vytvořil umělec nebo umělkyně.

Belgická umělkyně Berlinde de Bruyckere se dlouhodobě věnuje sochařské tvorbě v různých médiích. Preparovaná socha koně v historické muzejní vitríně odkazuje k hrůzám první světové války a nelidským podmínkám na bitevním poli. Její na první pohled krutá zobrazení zvířat a lidí v sobě ve skutečnosti skrývají touhu po lidském teple a bezpečí. Berlinde se tak stala jednou z nejpozoruhodnějších sochařek současnoti.

Jak by měla znít otázka podle tebe?

Předchozí obrazy
Další obrazy
Potěšení, 1988
Rosemarie Trockel
Potěšení, 1988
pletená vlna
© Rosemarie Trockel, foto: courtesy of Ludwig Museum, Budapest / József Rosta
Aan-één (na výstavě v Galerii Rudolfinum, 2015), 2009
Berlinde de Bruyckere
Aan-één (na výstavě v Galerii Rudolfinum, 2015), 2009
koňská kůže, epoxid, kov, dřevo, železo, sklo
© Galerie Rudolfinum, foto: Martin Polák